Bay of Islands en Whatuwhiwhi

5 mei 2018 - Tutukaka, Nieuw-Zeeland

De boottocht was spectaculair. Wat een belevenis. We varen om 10.00 uur weg uit de haven van Paihia. De eerste stop is Russell, volgens vele de eerste stad van Nieuw-Zeeland. Echter is dat een klein stadje 4 km verderop maar die heeft nu niets meer over van over nar huis te schrijven. Russell was een stad zonder wetten en regels. De vissers kwamen na weken vissen thuis en deden waar ze zin in hadden. Vooral drinken, ruzie maken en herrie schoppen. Zelfs de bad guys noemden het hell on earth. Vanaf 1849 zijn er wetten en tegenwoordig wordt het Romantic Russell genoemd. En prachtig is het.
De tocht gaat verder en binnen een half uur spotten we dolfijnen. Een groep van ongeveer 7 dolfijnen waarvan 2 jonkies. Helaas kan Fein niet met ze zwemmen vanwege de 2 jonkies. Ze geven een ware show weg en zodra de boot na een 20 minuten vaart maakt springen ze, zelfs de kleintjes, mee met de boot. Sommige wel 4 meter in de lucht. Zo mooi!
De boottocht gaat verder naar de Hole in Rock. Maar omdat de zee te ruw is kunnen we niet door het gat heen. Gelukkig maar want vanaf dat moment ben ik zeeziek. Ik ga rustig onderin zitten en na een half uur komen we aan op een idyllisch eiland en krijgen we een BBQ lunch. Ff bijkomen en na anderhalf uur vetrekken we weer. Een reis van totaal 4,5 uur wat voelde als 1,5 uur. Zo mooi!
We zetten onze reis voort naar Whatuwhiwhi, een kleine plaats aan de kust. Hier is een prachtig baai en Fein neemt nog snel een duik. Ik kook wat spaghetti in de cabin en na een heerlijke douche en wat tv kijken duiken we het bed in.
Het plan was om naar Cape Reigna te rijden en daar van de Sand dunes af te boarden. Maar het is bewolkt en de trip kost samen met naar de volgende accommodatie te rijden, bijna 6 uur. Iets te lang voor de jongens. We kiezen ervoor weer richting zuiden te rijden, naar Wangarei. Dit is een middelgrote stad en kopen we nog wat souvenirs, gaan lekker lunchen en doen boodschappen bij pack ''n save, de Albert Hein van Nieuw-Zeeland.
We rijden door naar Tutukaka, de accommodatie die we eerder hebben gehad en checken in. Het is inmiddels heerlijk zonnig en de jongens spelen lekker in de speeltuin. Ik pak nog een keer mijn boek erbij.
Morgen weer terug naar Dagmara. Onderweg doen we een stop bij het Kauri museum, ben benieuwd.